ShArIng Is CaRiNg

Monday, August 9, 2010

Majlis Melenggang Perut...

...Tradisi Melenggang Peyut Untuk Ibu Mengandung...

Ha...semalam aku tgk cite "kecoh kenduri Sunlight" kat tv 9..n dia cover pasal majlis melenggang perut...bagi yg tak tau..tradisi ini biasa dibuat khasnya untuk ibu yg bakal melahirkan anak sulung dan biasanya dibuat dikala kandungan masuk usia 7 bulan. Ia merangkumi mandi bunga,bacaan doa n mengurut supaya proses kelahiran nanti berjalan lancar n semuanya selamat...

macam aku,aku rasa amat bertuah kerana berpeluang merasa pengalaman tradisi lama yg semakin dilupai ini...majlis ini dibuat oleh keluarga mertuaku di kampung halaman suami tercinta iaitu di setiu,terengganu...oleh kerana aku mengandung sulung,majlis ini merangkumi bacaan doa selamat,sembahyang hajat n makan2 yg disertai oleh semua ahli keluarga...tak ketinggalan juga mandi bunga n urutan utkku...bagi aku ini merupakan kenangan yg best...mula2 bidan urut terutama di bahagian perut untuk betulkan kedudukan bayi..agak lama jugak urutnya tu...seluruh badan..terasa sedap badan..ini desertai dengan bacaan ayat2 tertentu oleh bidan...selepas itu mandi bunga oooo best...

terima kasih buat bonda mertua tesyg yg bersusah payah utk semuanya...masa mengandung,ckp jer ngan mak teringin nak makan per..insyaAllah..mak akan buatkan...teringat masa ngandungkan Arif n kami sekeluaga kebetulan pulang ke kg...aku suarakan keinginan nak makan solok lada....aku ckp dah lama cr tp tak dpt...n dengan pantas mak buatkan...tq mak...

aku amat bersyukur sebab dpt rasa mengalaman ini,antara sebabnya ialah bonda mertuaku ini masih kuat mengamalkan tradisi lama...untuk pengetahuan semua,aku terpantang sewaktu melahirkan arif.di kampung n mak jaga aku tip top...makan pakai aku n arif dijaga..tak bagi buat sebarang kerja...subuh2 mak dah kejut suruh bertungku..untuk kecutkan peranakkan...tgah2 malam check aku samaada ok ke x...

tq mak...

No comments:

Post a Comment