ShArIng Is CaRiNg

Thursday, August 5, 2010

HAMIL LAGI????

Ha..

terkejot semua...aik ye ke?sajer jer buat gempak...tak pregnant la..tp perancangan ke arah itu ada...semuanya bermula dengan pil perancang...sejak melahirkan Aina aku gunakan pil perancang utk mencegah kehamilan...lama jugak aku makan noriday iaitu khas utk ibu menyusukan anak..semua aku perolehi dr klinik ibu anak kerajaan...

selepas tak lg menyusukan Aina,aku disaran bertukar ke marvalon...dan aku amalkannya sehingga umur Aina mengangkau 2 tahun..selepas itu aku berhenti ambil sebab pil perancang ni seeloknya berhenti makan selepas 2 tahun..tak digalakkan ambil utk suatu jangkamasa yg lama sebab ia akan menggangu hormon semulajadi kita..

kebetulan jugak,aku n papa merancang menambah anak lg...aku ingat lg..tidak mudah...aku cuba n cuba,tp nasib tak menyebelahi kami...tiap2 akhir bulan aku menanti dengan  penuh debaran...tiada rezeki lg..pernah suatu ketika aku menangis,tp mujur suami memberi galakan...mungkin hormon lambat nak berubah,kata papa..ketika itu,aku berharap sangat nak dikurniakan seorang cahayamata lelaki...

Alhamdulillah..setelah lebih kurang 4 bulan setelah berhenti makan pil,aku disahkan hamil...masih ingat lg ketika itu aku berada di kl...aku berada tekak ini berselera yg bertentangan dengan apa yg selalu aku makan...apa yg aku suka,jd kebencian..apa yg aku tak suka makan,jd kegemaran..lantas petang itu aku ajak kakaku pergi ke farmasi utk beli pregnant test...tak sampai rumah lg...kali pergi test di tandas shopping mall..

And....positive aku pregnant....itulah serba sedikit pengalaman mengandungkan Arif..tp korang nak tau..time bersalin Arif lg best,tp nantilah aku cite...panjang ooo...berbalik pd pil perancang...sebetulnya aku masih mahu makan pil perancang coz kesian kat arif masih kecil lg....tp sebenarnya aku suka disaat aku hamil...best sgt...

agak lama jugak aku makan pil perancang marvalon,tp kebelakangan ini klinik kerajaan tlah tukar dr marvalon ke regulon...aku rasa aku tak serasilah...kerap pening kepala n loya2..so suami kata tak payahlah makan..ada rezeki ada,tak da tak pe...sy masih mampu lg kalau nak tambah anak...

sememangnya aku lebih prefer pil dr macam2 lg kaedah mencegah kehamilan skrang..ada suntik,bedah,kira sendiri,ubat periuk, n tak kurang jugak jamu...

kalau suntik n bedah..mahal oooo...kalau ubat periuk n jamu aku tak berani....salah makan jd apa la nanti...tak ada sah selamat dr kementerian kesihatan...

so,rasanya itu sajalah yg dapat dikongsi dengan kalian..sampai jumpa lg...

No comments:

Post a Comment